Ne légy rabja, a szív nem felejt - Nemdohányzók Világnapja

Találni akaraterőt a dohányzásról való leszokáshoz, Tippek a dohányzásról való leszokáshoz - ERDON - Találni akaraterőt a dohányzásról való leszokáshoz

Rudolf Dániel 4 politikus, akiket kitöröltek a történelemkönyvekből, mintha nem is lettek volna Tipikus év eleji fogadalom a cigi elhagyása — van, akinél már sokadszorra.

a dohányzásról való leszokás minden fáj

Miért olyan nehéz? Nincs elég akaraterőm vagy csak nem ismerem a leszokás trükkjeit? Pszichológus szakértőink segítenek megérteni a mélyebb összefüggéseket, és ötleteket is adnak, amik sok embernek segítettek már. Hátha most sikerül — sóhajt egy nagyot az ember január elsején, és hősiesen nem megy be a szomszéd trafikba.

Egy kis akaraterő, és menni fog — biztatja magát. Tényleg csak az akaraterőn múlik, hogy meddig nem megyünk be abba a trafikba? Pszichológus szakértőink, köztük a  SelfGuide pszichológiai műhely  és az  Önsegítő személyiségfejlesztő találni akaraterőt a dohányzásról való leszokáshoz  alapítói magyarázzák el a cigarettázás és a leszokás lélektanát, ami gyakorlati segítséget is jelenthet. Sorozatunk korábbi részeit  itt olvashatod el. Milanovich Domi: Nem az akaraterőn múlik, hanem a felkészültségen A koronavírus-járvány idején minden eddiginél nagyobb szükségünk van arra, hogy a tüdőnk a lehető legegészségesebben működjön.

A leszokás lehetőségei

Így szerencsére egyre többen döntenek úgy, hogy most már végképp ideje letenni a cigit. Ennek a törekvésnek lendületet adhat az évkezdés, amikor különböző fogadalmak mentén, elszántan vágunk neki a terveink megvalósításának. Segít, hogy kapcsolatot teremts másokkal? Társasági élményekhez kötődik? Szorongásoldásra, stresszcsökkentésre használod? Az identitásod része?

Munkahelyi leszokást segítő programok - egy sikerrel tesztelt program rövid bemutatása

Fiatalosnak, szabadnak, lazának már-már rocksztárnak érzed magad tőle? Ezeket azért is fontos tisztán látni, mert könnyebben tudsz elhagyni egy szokást, ha más, konstruktív, az egészségedre nem káros aktivitással tudod pótolni: valamivel, ami ugyanazt a funkciót képes ellátni az életedben. A rizikós helyzetek felmérése: sok ember számára addig tart a cigizésről való leszokás, amíg meg nem bontják az első doboz sört, el nem mennek bulizni vagy össze nem vesznek valakivel.

Nagyon sokat segít, különösen a kezdeti időkben, ha a lehetőleg teljesen kivonod magad a magas kockázatot jelentő helyzetek alól, például nem mész el iszogatni a barátaiddal, akik közül mindenki dohányzik ezt most könnyű lesz betartani ; b felkészülsz ezekre a helyzetekre. Mit teszel, amikor stressz ér, de nem akarsz cigizni?

Dohányzásról leszokás és székrekedés? A dohányzásról való leszokás zavarja a dolgot Forrás: University of Vermont Fordította: Csontos Erika Michael Zvolensky szorongás-szakértő idejének legnagyobb részét azzal tölti, hogy a szorongás és az addikció kölcsönös összefüggéseit bogozgatja, ebben számos ösztöndíj és a National Institute of Mental Health dollármilliói támogatják őt. Idén ősszel egyetemi előadást tartott Szorongás, dohányzás és a dohányzásról való leszokás címmel.

Elmész sportolni? Felhívod az egyik barátodat, akivel addig beszélgettek, amíg megnyugszol, és alábbhagy a nikotin iránti vágyad? Találkozol a haverokkal, de nem iszol alkoholt, hogy könnyebb legyen megállni a cigizést?

Vagy pár hétig a nem dohányzó barátaiddal találkozol? Lényeges, hogy ne izomból akarj leszokni, hanem ésszel. Készülj fel, tervezzlegyenek eszközeid az egyes szituációk kezelésére. Társas támogatás biztosítása: ha találni akaraterőt a dohányzásról való leszokáshoz is bejelented, hogy le akarsz szokni a cigiről, akkor egyfajta külső kontrollt is behozol a képletbe.

A többiek biztathatnak, segíthetnek, és az is előfordulhat, hogy nem akarsz nekik csalódást okozni, szeretnéd kiváltani az elismerésüket.

Ezek mind-mind motiváló tényezők lehetnek, különösen a nehéz pillanatokban. Ha pedig találsz valakit, aki szintén szeretne leszokni a cigizésről, akkor együtt még erősebbek lesztek. Meg tudjátok osztani a tapasztalataitokat, a módszereiteket, tudjátok egymást támogatni, ha meginognátok az elhatározásotokban.

fejfájás lehet a dohányzás

A teljesítmény nyomon követése: ma már számos olyan applikáció letölthető, amellyel folyamatosan tudod csekkolni, hogy találni akaraterőt a dohányzásról való leszokáshoz napja nem dohányoztál, ezáltal mennyi pénzt spóroltál, nagyjából hogyan alakulnak az egészségügyi mutatóid. Így pár koppintással megerősítést kaphatsz azzal kapcsolatban, hogy az igyekezeted megtérül, és rengeteg mindent elértél az akaraterőddel. Önjutalmazás: ahhoz, hogy még inkább motivált legyél a nikotinmentes élet fenntartására, érdemes részcélokat kitűznöd magad elé, amelyek elérését apró, konstruktív jutalmakkal ünnepled.

Például elhatározod, hogy ha 30 napot kibírsz cigi nélkül, akkor veszel magadnak egy jó könyvet. Ha újabb 30 napot, akkor rendelsz egy csodálatos vacsorát a kedvenc éttermedből, stb. A botlás ok kezelése: a legnagyobb hiba, amit az emberek elkövetnek az életmódváltásnál, hogy félreértelmezik a botlásaikat.

Az első visszaesésről is hajlamosak azt gondolni, hogy akkor kész, dugába dőlt a kísérletük, és inkább elengedik az egész tervet. Ez óriási zsákutca! Gondolj bele, ha ki is zökkensz, és elszívsz pár cigit, de másnap újrakezded a dohánymentes életet, összességében még mindig nagyságrendekkel kevesebb nikotint viszel be a szervezetedbe, mint ha nem is próbálkoznál.

A várható haszon főbb elemei:

Idővel pedig egyre jártasabb leszel a kihívást jelentő helyzetek kezelésében, és az elvonási tüneteid is csökkenni fognak. Úgyhogy tarts ki, mi innen szurkolunk neked! Csonka Balázs: Komolyan kell venni Szerintem a dohányzással az alkoholhoz hasonlóan azért nagyon nehéz bánnunk, mert egész egyszerűen nem vesszük komolyan.

mi a legjobb módszer a leszokásról

Legálisan megvásárolható, fogyasztása kulturálisan elfogadott, esetenként támogatott is. Miközben a nikotin számos drogként elismert drognál erősebb biokémiai függőséget okozó anyag, a dohányzás általában jelentős pszichológiai függőség is.

Megosztom Tippek a dohányzásról való leszokáshoz Ahogy telik az idő, a tudománynak köszönhetően egyre többet tudunk meg az új típusú koronavírusról. Ma már az sem titok, hogy a krónikus betegségben szenvedők és idősek mellett fokozott veszélynek vannak kitéve a dohányzók, mivel a vírus komolyan támadja tüdőnket is.

Egyszerre egyéni és társas. Egyéni szokás például a reggeli cigi. A buszra várós cigi aminél az első slukk után felbukkan a kanyarban a busz. A stresszcigi. A jóllaktam cigi. Az étvágyelnyomó cigi. Megvannak tehát a helyzetek, amikbe a rágyújtás rítusa befészkeli magát, és aztán épp innen a legnehezebb kitenni később.

Mert ha a nikotin okozta sóvárgást ki is bekkeli az ember valahogy, nyilvánvaló, hogy a dohányzásnak mint szokásnak is funkciója van. Ez a legtöbbször valamilyen érzelmi feszültségre kínál oldást: például türelmetlenségre, unalomra, dühre, szorongásra, vagy éppen a másik oldalon, a boldogság és elégedettség pillanataiban biztosít némi távolságot a történtektől. A dohányzás ilyenkor megoldás és menekülés egyaránt lehet.

A rágyújtás rítusa csökkenti például a szorongást, amit egy társas érintkezés jelenthet, egyben lehetőséget biztosít arra is, hogy az illető pár percre kiléphessen a helyzetből adott esetben — mint társas haszon — egy kisebb, számára is kezelhető méretű társasággal.

Hasonló kilépési funkcióval bír a cigiszünet a monoton munka stresszteli légköréből, vagy a kivonulás egy érzelmileg megterhelő konfliktushelyzetből. Ahol pedig mikroszinten kultúrája van a dohányzásnak munka előtt le szoktunk menni cigizni, vagy a párommal elszívunk egy cigit reggel a kávéhoz, stb.

Külön cikket is megérnének az erre épülő játszmahelyzetek, ahol a dohányzásnak nagyon fontos szerep jut a társas dinamika, a hatalmi viszonyok rendezésében. Legtöbbször mint a passzív agresszió egy formája kerül elő, a lázadó kamasztól a dohányzásellenes és őt is leszoktatni akaró párjával dacoló felnőtt korúig.

Logikus, hogy találni akaraterőt a dohányzásról való leszokáshoz helyzetekben a leszokás egyfajta behódolást, a személyes autonómia egy részének feladását is jelenti.

leszokni a dohányzásról nem bírom

Mindez természetesen csak néhány példa arra, milyen mélyen szőheti be életünket a dohányzás, ami leginkább két dolog miatt lesz fontos.

Másrészt pedig azért, mert épp ezek által tűnik fel annyira kevéssé a dohányzás, ezek miatt válik olyan hétköznapivá, ezek miatt nem tekintünk rá különösebben nagy problémaként.

a dohányzás abbahagyása után fáj a hát

Leszokni pedig szerintem pont úgy lehet jól, ahogy bármilyen más drogról: nem szabad félvállról venni. Különösen akkor nem, amikor már sikerült abbahagyni. Nagyon fontos különbség, aminek észben tartása sokat segíthet az úton. Mert leszokni hosszú út, lassú átalakulás, fokozatos rátanulás a nem dohányzásra. Kuna-Várhelyi Gábor: A leszokás nem abbahagyás, hanem személyiségfejlődés Régi tapasztalat, hogy ilyenkor január elején mennyire felpezsdül az élet az edzőtermekben.

Jönnek az új arcok, és még nézni is jó, hogy milyen lelkesen, eltökélten, csillogó szemmel pattannak a gépekre, vagy fekszenek be a súlyok alá. Aztán… hát igen, február végére ahogy jöttek, úgy el is tűnnek. Nos, ők voltak az újévi fogadalmasok. De mi történhetett velük? És mi történt sokunkkal, akik szintén tele vagyunk a második oldalon félbehagyott edzésnaplókkal, az ötödik lecke után soha többet ki nem nyitott nyelvkönyvekkel és sok-sok más elbukott remek tervvel és elhatározással?

Amik pedig okos, hasznos ötletek voltak, mint ahogy a dohányzásról való leszokás is az. Mind ugyanazt szenvedjük el ilyenkor: a saját személyiségünk ambivalens működését. Ilyenkor látszik igazán, hogy az emberi személyiség egy több alrendszerből és szerencsés esetben együttműködő részből összeálló összetett rendszer. Egy okos döntés, egy elhatározás a leszokásra vagy egy új élet megkezdésére január elsejétől a személyiségünk gondolkodó, tudatos részének terméke.

A dohányzásról való leszokás zavarja a dolgot

Persze szükség van erre, és az ugyaninnen származó akaraterőre is, de ezek még együtt sem garantálják a sikert. Egyéntől függő, meddig tartanak ki, de ha önmagukban állnak, szinte törvényszerű, hogy lesz egy pillanat, amikor elfáradunk és mégis megesszük, megisszuk vagy elszívjuk, amit nem szerettünk volna. Ez így csak harc, az pedig ilyen: fárasztó.

Hogy mi hiányzott?

Dohányzásról leszokás és székrekedés?

A valódi motiváció. Sokszor emlegetjük ezt munkával, sporttal, tanulással összefüggésben, de szinte sosem definiáljuk, tulajdonképpen mi is az. A motiváció a személyiségünk érzelmi részének támogatása. Erős, tartós érzelmi állapot, amelynek talán a szeretethez van a legtöbb köze. Amíg ez nincs, leginkább magunkkal harcolunk. Ha viszont teljesül, a valódi elhatározásainkban megállíthatatlanná és legyőzhetetlenné válhatunk.

Elhatároztad, hogy tényleg leszoksz a cigiről? Pszichológusok mondják el, mi kell hozzá

Oké, de mit vagy kit lehet szeretni, amikor épp leszoknánk a dohányzásról? Mondjuk a jövőbeli önmagunkat.

hagyja abba a dohányzást, nincs elég levegő

Érdemes őt a nem túl távoli jövőben elképzelni, ahogy mindezt már megvalósította, és élvezi ennek minden előnyét. Tudatosíthatjuk, számba vehetjük a ne dohányozzon a fórumról leszokók rövid és hosszú távú előnyeit is, és örömmel fogadhatjuk ezeket is.

És ne felejtsük el mindennap! De van még egy fontos átgondolnivalónk. Egy rossz szokás vagy egy addikció nem valami kívülről találni akaraterőt a dohányzásról való leszokáshoz ragadt kosz, amit csak levakarni kell, hanem a személyiségünk szerves része. Már megint az ambivalencia… Lehet, hogy az okos, racionális részünk a dohányzást káros, egészségtelen és drága hülyeségnek tartja joggalde közben ez része a működésünknek, fontos funkciókat lát el, amiket nem lehet csak úgy elvenni és kidobni az ablakon.

Érdemes ilyenkor alaposan meggondolni, mire is használtuk eddig a dohányzást. Ha szorongunk vagy folytonosan feszültek vagyunk, keressük ennek inkább a valódi okát, és ne csak addig jussunk, hogy eldobjuk az eddigi tüneti kezelési módszert, mert az fájni fog.

DOHÁNYZÁSRÓL LESZOKÁS könnyen?! - Teljes #könyvösszefoglaló

Vagy ha kell, legyünk őszinték, és lássuk be, hogy semmi keresnivalónk ezen a munkahelyen, már régen valami mást kellene csinálnunk.